Knäckt hopp

För ett tag sedan pratade jag med några av "gubbarna" ute i verksta'n på mitt jobb. Vi kom att diskutera rasism och fördomar om det som känns främmande. Vi pratade lite om att olika folkslag och grupper ofta får en stämpel där allaav liknande ursprung dras över samma kam. Jag hävdade att ordet "neger" är negativt laddat och att det känns fel att använda det för att beskriva en mörkhyad afrikan. Jag tycker bestämt att man kan bemöda sig om att ta reda på varifrån en person kommer och sedan använda nationaliteten för att beskriva personen, om man nu inte vet mer än just det.
En av  gubbarna som är född på tidiga 50-talet framhärdade i uppfattningen att "neger" inte alls är fel att använda. Det fick han lära sig i skolan. På 60-talet. Jojo.
Nu har ju tiden gått och vi har kanske lärt oss något av historien och att människor är människor oavsett ursprung. Men man blir påmind om att så inte är fallet. Det är helt absurt vilka fördomar och rasistiska tankegångar som härskar hos många svenskar på 2000-talet. (Det ska sägas att några av mina kompisar ändå höll med i mitt resonemang och att man märker att det GÅR att påverka lite grann.)
När vi hade pratat länge och väl och jag började misströsta så sänkte jag garden lite och sa att "ja men då har vi ju utbytt tankar och nu går vi vidare", typ, så fälldes slutkommentaren av en man i 55-årsåldern. En kommentar som definitivt gav min positiva livssyn en knäck för den dagen.
Han tittade på mig en stund och sa på fullaste allvar: "Ja, men det är väl inte negrerna som är värst? Det är väl araberna?"  Miljontals människor av kött och blod, med samma drömmar och behov som oss, dragna över en grovtandad generaliserande kam. Jag gick tyst iväg och tog en tröstande kopp kaffe.
Suck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback