En lycklig tid

Det finns en speciell tid i mitt liv som jag aldrig glömmer. I 6:e klass fick jag tag i en bok som heter "Lyckliga Lucke", skriven av den tyska författarinnan Christine Nöstlinger. Den handlar om en kille som heter Lukas men kallas för Lucke. Han kommer tillbaks från en språkresa påsommaren mellan 6:an och 7:an, och är helt förvandlad. Han gör allt det som de andra bara tänker, och Ariane, som för övrigt är "jaget" i boken, inser att Lucke är kär i en annan tjej... ni förstår själva.
Denna bok innehåller allt en tonåring tänker på och lever mitt i. Den träffade så rätt i mitt unga liv och jag både skrattade och grät, det sistnämnda givetvis så att ingen såg.
Samtidigt snurrade Kim Larsen's "Blå Sirener" på LP-spelaren,och detta tillsammans blev en sån där oförglömligt lycklig tid i mitt liv som aldrig bleknar... Tack Christine Nöstlinger om du läser detta.
Och Kim Larsen, jag ville VA som du när jag var 12!

Ville bara berätta det.

47667-8



Kommentarer
Postat av: El Mango

Varför blev det en lycklig tid för dig? Tog du efter Lucke och gjorde det där som alla tänkte, eller vad?

Postat av: Ola P

Nja inte direkt, jag minns bara att jag identifierade mig så starkt och hade en sån stark upplevelse, personerna i boken blev levande på något sätt, en riktigt bra ungdomsbok helt enkelt. Jag var en ganska städad och vanlig kille i tonåren...

2006-03-10 @ 12:51:18
URL: http://olaman.blogg.se
Postat av: virva

Klart jag läser! Det är inget jag "bemödar mig" att göra utan jag läser för att du skriver bra.
Trevlig helg!

2006-03-10 @ 16:47:48
URL: http://virva.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback