Roadrage

Fundering. Med risk för att bli idiotförklarad som stressnisse.
Alla vet att det har blivit riktigt dyrt att köra det minsta för fort. (Om snuten ser dig alltså, så vi ögontjänare fortsätter ju som vanligt.) Detta har ändrat trafikbeteendet rätt markant på min pendelväg, Rv 51 norra Östergötland.

50 ÄR 50 numera, faktiskt. Det är bra. 70? Där går det oftast knappt 60. Why? Tror folk att man får en grön utbetalningsavi med 1200 spänn plus en blomstercheck om polisen lasermäter dig i 58 km/h på 70-väg? Likadant med 90-sträckorna. Det är tydligen så att 90% av svenskarna har dålig syn och misstar 9:an i "90" för en 8:a, för på 90-sträckorna har jag aldrig åkt mer än 80 hittills. V-a-r-f-ö-r?

Det osmartaste beteendet är ändå de som kör 60 på 50, 60 på 70 och 78 på 90. Gaahh, jag blir galen. Åker de dit är det 1200 på 50-sträckan. OCH så retar de upp oss andra genom att orsaka köer på 90-sträckorna. Borde vara fästning, vatten och bröd i 25 år på sånt.

Jag tycker dock att den allmänt nerlugnade trafiken är en bra effekt. Men om man VILL komma fram lite kvickt nån gång så är det ju stor risk att man drabbas av "vägilska" och gör en dum omkörning p.g.a. att nån soft typ ligger och masar 15 km under tillåtet. Alltså. Folk. För allas trevnad. Använd utrymmet som finns i trafiken. Både vägen och hastigheten. Så flyter allting mycket bättre.

Tycker Gurun. Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

A.M.E.N! :-)

2006-11-02 @ 15:43:42
Postat av: annaw

absolut! det är sådär det är! blir skitirriterad på folk som ska köar 63 på 70-sträckor.
... fast tänk om deras mätare är fel inställda? Dom kanske tror att dom kör i 70?

2006-11-03 @ 12:27:57
Postat av: Cliff Hanger

http://www.roadrage.com/

Postat av: Andreas

Jag har aldrig fattat det där! Vafan liksom! Det är samma sak på nynäsvägen som jag måste ta ibland.

Har inte folk lärt sig att hålla hastigheten. Står det 70 och sitter en kamera vid vägen, sikta då åtminstone (snälla snälla snällaaaaa) nålen på 70, och inte under! Dessutom är ju alla mätare glädjesatta med 5-10 km/h. Och kamerajäveln är påslagen några minuter om dagen, OCH, framför allt, kameran skiter i dig om du inte kör mer än 5 km/h för mycket... Alltså. Du kan lugnt hålla nästan 80 km/h (enligt din bils mätare) på en 70-väg med kamera utan att riskera något.

Jag önskar det fanns bättre sätt att få fason på olyckor på vissa vägar, för kamera-effekten gör mig GALEN!

(märks det månne?)

2006-11-06 @ 09:54:37
URL: http://koolugnt.blogspot.com
Postat av: Gurun

Andreas: Vi borde starta ett society för korrekt fart.

2006-11-07 @ 12:46:09
Postat av: KajTheHaj

Köpte kortet på Hobbex o har aldrig varit me om de där...

2006-11-15 @ 20:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback