Läs inte detta om du inte är intresserad av politik!

Läser i en dagstidning att många elever på olika utbildningsriktningar välkomnar fastare disciplin.
Hmm, KAN tydliga regler och vettig disciplin EVENTUELLT ha något med studieresultatet att göra? 

Jag måste bara få lufta mina åsikter om detta. Jag har jobbat sammanlagt kanske 5 år inom högstadieskolan. Och outbildad som jag är, skulle jag kunna visa minst 20 tydliga exempel på hur stökiga elever kan nå mer än godkänt bara man ger dem rätt förutsättningar. DÅ menar jag att man måste SE dem och på allvar visa att de är värdefulla som individer. Man måste ha LITE extra tid och engagemang för att ordna ett utrymme och ett vettigt sätt för dem att kunna hämta in kunskaper. Och så måste man vara stenhårt konsekvent dag ut och dag in i ett halvår kanske, och då MÅSTE man också ha glasklara regler och riktlinjer. Vissa negativa handlingar och beteenden måste kunna få konsekvenser som verkligen känns. DÅ är det inte så jättesvårt att vaska fram guldklimparna ur gruset. Och så tycker man att man är nyttig som lärare också. Det är inte helt fel. Alla vinner. Bra att vi verkar ha fått en regering (som efter viss städning och rättning i leden) som vågar sätta standarden lite högre. Som inte tycker att den invanda attityden "alla-är-lika-och-disciplin-är-diskriminerande" måste råda.

Sådär ja, nu fick jag det sagt också!


Kommentarer
Postat av: Glenna

Instämmer på alla punkter!
Leve en omtänksam, varm, fast hand!

2006-10-27 @ 11:02:33
Postat av: Anonym

Det var bra sagt helt enkelt! ha de gött

2006-10-27 @ 15:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback